(Dionne & Martini 2011), (Wieder & Greenspan 2003) 自閉症とFTP

FTP(フロアタイムプレイ、フロアタイム)は、自閉症児と行動をともにすることにより、コミュニケーションスキルを向上させようとする方法である。行動の主体はあくまで児童側にあり、その意味では行動療法と正反対のアプローチと言ってもいいかもしれない。エビデンスに関してはまだ十分とはいえない状態であり、その有効性に関しては未知の部分が大きい。

http://www.caot.ca/CJOT_pdfs/CJOT77/Feb-cover.jpgCan J Occup Ther. 2011 Jun;78(3):196-203.

Floor time play with a child with autism: a single-subject study.

Dionne M, Martini R.
Sourcewilson.dionne@sympatico.ca

Abstract
BACKGROUND:
Children with autism exhibit difficulties with social interaction and communication skills, and they present with restricted interests and stereotyped patterns of behaviour that affect their daily lives. Floor time play (FTP) is an intervention approach that addresses these issues; however, there are few published studies on its effectiveness.
PURPOSE:
This study determines the effectiveness of FTP intervention with a child diagnosed with autism.
METHODS:
A single subject AB design was used with circles of communication as the behaviour indicator for improvement. Visual and statistical analyses were completed. The child's mother kept a daily journal describing FTP intervention sessions at home.
FINDINGS:
Despite variability in the data, statistical analyses indicate a significant difference between the numbers of circles of communication during the intervention phase as compared with the observation phase.
IMPLICATIONS:
This study provides preliminary evidence for the use of the FTP approach with a child with autism.

PMID: 21699014 [PubMed - in process]
Floor time play with a child with autism: a single-subject study. - PubMed - NCBI

自閉症児とのフロアタイム遊戯: 単一被験者研究
背景:
自閉症児は、社会的相互作用とコミュニケーションスキルに困難さを示す。毎日の生活に影響する行動に、限定された興味や常同的なパターンを示す。フロアタイム遊戯(FTP)はこれらの課題に取り組む介入的アプローチである。しかしながら、その有効性に関する公開された研究はわずかである。
目的:
この研究では,自閉症と診断された小児へのFTP介入の効果を検討する.
方法:
改善の行動指標としてコミュニケーションサークルをともなう単一主題ABデザインを使用した。視覚的、統計学的分析をおこなった。小児の母親に日誌を続けてもらい、家庭でのFTP介入セッションを記載させた。
知見:
データの変動にもかかわらず、統計学的分析で観察フェーズと加入フェーズ間でのコミュニケーションサークル数に有意な差を認めた。
結果:
この研究は、自閉症児のFTPアプローチの使用に向けての予備的なエビデンスをもたらす。

http://aut.sagepub.com/local/img/col2-3-cover.gifAutism. 2003 Dec;7(4):425-35.

Climbing the symbolic ladder in the DIR model through floor time/interactive play.

Wieder S, Greenspan SI.
Interdisciplinary Council on Developmental and Learning Disorders, Bethesda, USA. swieder@erols.com

Abstract
The developmental, individual-difference, relationship-based model (DIR), a theoretical and applied framework for comprehensive intervention, examines the functional developmental capacities of children in the context of their unique biologically based processing profile and their family relationships and interactive patterns. As a functional approach, it uses the complex interactions between biology and experience to understand behavior and articulates the developmental capacities that provide the foundation for higher order symbolic thinking and relating. During spontaneous 'floor time' play sessions, adults follow the child's lead utilizing affectively toned interactions through gestures and words to move the child up the symbolic ladder by first establishing a foundation of shared attention, engagement, simple and complex gestures, and problem solving to usher the child into the world of ideas and abstract thinking. This process is illustrated by a case example of a young boy on the autism spectrum interacting with his father during 'floor time' over a 3 year period.

PMID: 14678681 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Climbing the symbolic ladder in the DIR model through floor time/interactive play. - PubMed - NCBI

フロアタイム、対話的遊戯を通じて、DIRモデルの抽象的なはしごを登る
発達・個体差・関係性ベースモデル(DIR)は、包括的な介入のための理論的で実用的なフレームワークである。このモデルの、固有の生物学的ベースの過程特性や家族関係や対話パターンのコンテキストでの、小児の機能的な発達能力を検討する。機能的アプローチとして、DIRは行動理解のために生物学と経験とを複合した相互作用を使い、より高いオーダーの抽象的な思考や関連付けの基礎をもたらす発達能力を組織化する。自発的なフロアタイム遊戯セッションの間、概念や抽象的思考の世界へと小児を案内するため、注意・約束・単純あるいは複雑なジェスチャー・そして問題解決の共有の基礎を最初に確立することにより、小児が抽象的なはしごを登るよう、ジェスチャーや言葉を通して小児が情緒的なトーンの交流をリードするよう大人がフォローする。この過程を、3年以上の期間のフロアタイムの間、父親と交流した自閉症スペクトラムの若い少年の症例により明らかにする。