(Long 1990) 第2言語獲得と年齢

第1言語、第2言語の獲得がうまくいくためには、それぞれに適した学習年齢がある。第1言語に関しては、6歳くらいまでに学習しておくことが望ましい。その原因としては、脳内のミエリン形成による脳神経の可塑性低下が考えられる。一方、その年令が過ぎてしまっても言語学習が出来なくなるわけではなく、特に音韻論的な学習に関しては、年齢は関係ない。

http://journals.cambridge.org/cover_images/SLA/SLA.jpgStudies in Second Language Acquisition (1990), 12: 251-285
Copyright © Cambridge University Press 1990
DOI: 10.1017/S0272263100009165 (About DOI) Published online: 2008
State of the art

Maturational Constraints on Language Development

Michael H. Long a1
a1 University of Hawaii, Manoa

Abstract
This article reviews the second language research on age-related differences, as well as first language work needed to disambiguate some of the findings. Five conclusions are drawn, (a) Both the initial rate of acquisition and the ultimate level of attainment depend in part on the age at which learning begins. (b) There are sensitive periods governing language development, first or second, during which the acquisition of different linguistic abilities is successful and after which it is irregular and incomplete. (c) The age-related loss in ability is cumulative (not a catastrophic one-time event), affecting first one linguistic domain and then another, and is not limited to phonology, (d) The deterioration in some individuals begins as early as age 6―not at puberty as is often claimed. (e) Affective, input, and current cognitive explanations for the reduced ability are inadequate. The capacity for language development is maturationally constrained, and its decline probably reflects a progressive loss of neural plasticity, itself possibly associated with increasing myelination.
Maturational Constraints on Language Development | Studies in Second Language Acquisition | Cambridge Core

言語発達における成熟の制約
本稿ではいくつかの知見を明確にするのに必要な、第1言語の働きや年齢に関連する差異についての第2言語研究をレビューする。5つの結論を示す。(a) 初期の獲得率と最終的な到達レベルは、学習を開始した年齢に部分的に依存している。(b) 第1および第2言語の発達を支配する感受期が存在する。それは異なる言語学的能力の獲得が成功する期間であり、その後は変則的で不完全となる。(c) 年齢に関連する能力の低下は累積的であり、一度限りの破局的な現象ではない。まず一つの言語領域を、次に別な領域を侵す。そして音韻論的な制限はない。(d) しばしば主張されるような思春期ではなく、6歳頃に悪化が始まるような例がある。(e) 能力減少に対しての、情動性、入力、そして現在認識されている説明は不適切である。言語発達の能力の成熟は制限されている。そしてその低下はおそらく、神経可塑性の進行性の減少を反映しており、それ自体がおそらくミエリン形成の増加に関連している。