(Stahmer, Akshoomoff & Cunningham 2011) 自閉症とコミュニティプログラム

自閉症からは、一生逃れることができない。自閉症として生まれてきたからには、自閉症という状態と一生共存していかなければならない。今のところ有効な治療法はない。そして、その有病率は上昇しつつあるという有力なエビデンスがある。どうすればいいのであろうか?

一つの解決方法が、コミュニティプログラムである。自閉症が今後も増加し続けるのであれば、地域社会に受け入れの場をつくろうと考えるのは合理的である。そして早期介入により自閉症の改善が期待できるというエビデンスがある。早期介入コミュニティプログラムの確立こそが、目指すべき現実的なマイルストーンなのかもしれない。

Autism. 2011 Apr 12. [Epub ahead of print]

Inclusion for toddlers with autism spectrum disorders: The first ten years of a community program.

Stahmer AC, Akshoomoff N, Cunningham AB.
University of California, San Diego, and Rady Children's Hospital, San Diego, California.

Abstract
The present quasi-experimental study examines the outcomes for a group of 102 children diagnosed with an autism spectrum disorder at age 2 who attended an inclusive toddler program (described by Stahmer and Ingersoll, 2004) until age 3. Outcomes on standardized developmental assessments indicate significant improvement, with large effect sizes, in developmental level, adaptive behavior and communication. Thirty-one of the children (31%) were functioning in the typically developing range when they exited the program at age 3, after an average of 8 months of intervention. Predictors of positive outcomes included length of time in the program, level of words and gestures use at entry and higher externalizing and lower internalizing behavior CBCL scores at entry. Implications for serving toddlers with autism in inclusive settings and suggestions for future research directions are discussed.

PMID: 21486899 [PubMed - as supplied by publisher]
Inclusion for toddlers with autism spectrum disorders: the first ten years of a community program. - PubMed - NCBI

自閉症スペクトラム障害をともなう幼児の包括: コミュニティープログラムのはじめの10年間
ここに示す準実験的研究は、包括的幼児プログラム(Stahmer & Ingersoll 2004に記述されている)に参加していた、2歳時に自閉症スペクトラム障害と診断された102例の小児のグループの、3歳までの予後を調査する。標準化発達試験による予後は、発達レベル・適応行動そしてコミュニケーションにおいて、大きなエフェクトサイズをともなって有意な改善を示している。31例の小児(31%)は、平均8ヶ月間の介入後、3歳でプログラムを終了するときには、典型的な発達範囲内で機能していた。ポジティブな予後の予測因子は、プログラムの時間の長さ、エントリー時に使っていた単語やジェスチャーのレベル、外面化の高さ、エントリー時の内部移行行動CVCLスコアの低さなどであった。将来の研究の方向性のための、包括的設定や提案における、自閉症をともなう幼児に役立つための意味を考察した。