(Goldstein, et al. 2010) バイリンガルの言語能力測定

バイリンガルの言語能力測定には様々な方法がある。測定の目的や環境などによって選択しなければならいのはもちろんだが、測定法の精度も重要な問題である。この報告は、単語平均長といった客観的な尺度よりも、親による熟達度評価のような主観的な尺度のほうが、言語能力推定に有用であったという報告。直感的には親の評価は様々なバイアスやノイズを含みやすいはずだが、それよりも親が子どもから受ける「情報量」が勝るということだろうか。

http://ajslp.asha.org/icons/home/AJSLP_cover.jpgAm J Speech Lang Pathol. 2010 Aug;19(3):238-47. Epub 2010 May 19.

The effects of measures of language experience and language ability on segmental accuracy in bilingual children.

Goldstein BA, Bunta F, Lange J, Rodriguez J, Burrows L.
Temple University, Philadelphia, PA 19122, USA. briang@temple.edu

Abstract
PURPOSE:
The present study investigated the effects of selected measures of language experience (parent-reported estimates of frequency of output and language use) and language ability (parent-reported language proficiency and mean length of utterance in words) on the segmental accuracy of Spanish- and English-speaking bilingual children.
METHOD:
The phonological skills of 50 typically developing bilingual Spanish-English children (mean age = 5;9 [years;months]) were examined. Independent variables included parent estimates of language use, language proficiency, and frequency of language output (5 groups), as well as a direct language measure (mean length of utterance in words) to predict the dependent segmental accuracy measures (percentage of consonants and vowels correct).
RESULTS:
Frequency of language output did not have an effect on any of the English or Spanish segmental accuracy measures. However, parent-reported language use and language proficiency as well as the direct measure of language ability (mean length of utterance in words) had various effects on segmental accuracy. Those effects differed, however, in language-specific patterns.
CONCLUSIONS:
Parental estimates of language use and language proficiency are useful for predicting the phonological skills of bilingual Spanish- and English-speaking children, and augmenting them with a direct measure of language ability as a predictor of segmental accuracy is desirable.
PMID: 20484707 [PubMed - indexed for MEDLINE]
The effects of measures of language experience and language ability on segmental accuracy in bilingual children. - PubMed - NCBI

バイリンガル小児における分節的正確性への、言語体験や言語才能測定の効果
目的:
この研究ではスペイン語と英語を話すバイリンガルの分節的正確性における、言語体験(親の報告によるアウトプット頻度や言語使用の評価)と、言語能力(親の報告による言語熟練度と発声単語平均長)といった、選択された測定の効果を検討する。
方法:
50例の典型的発達のスペイン語英語バイリンガル小児(平均年齢5歳9ヶ月)の、音韻論的スキルを調査した。依存部分の正確性尺度(正しい子音と母音のの割合)を予測するため、独立変数は、両親が推定した言語使用、言語熟練度、言語アウトプットの頻度(5グループ)、直接的な言語測定(発語単語の平均長)とした。
結果:
言語アウトプットの頻度は,英語やスペイン語の分節的正確性尺度への効果はなかった.しかしながら,親の報告による言語使用や言語熟練度は言語能力の直接計測(発語単語平均長)と同じく,分節的正確性への様々な効果があった.これらの効果は,言語特異的パターンにより異なっていた.
結論:
親による言語使用や言語熟練度の推定は,スペイン語英語バイリンガル小児の音韻論的スキルの予測に有用である.分節的正確性の予測として、それらと言語能力の直接測定の併用の増強は望ましい.