(Verhoeven, et al. 2011) SLIとバイリンガルは、加算的に言語獲得を障害する

モノリンガルとバイリンガル、正常発達とSLI、これらの2×2の組み合わせで、様々な言語能力の測定をしたところ、SLIバイリンガルの能力が「加算的に」障害されていたという研究。バイリンガルとSLIとが合併しやすいこと、また合併症例が増加していることを考えると、早急に何らかの対策を考える必要がある。

http://www.sciencedirect.com/science/page/jcover/08914222_00320005_cov150h.gifRes Dev Disabil. 2011 May 6. [Epub ahead of print]

Assessment of second language proficiency in bilingual children with specific language impairment: A clinical perspective.

Verhoeven L, Steenge J, van Weerdenburg M, van Balkom H.
Behavioural Science Institute, Radboud University Nijmegen, Montessorilaan 3, 6525 HR Nijmegen, The Netherlands.

Abstract
The goal of this study was to examine to what extent the conditions of restricted input of L2 and SLI have an additive impact on language acquisition. Therefore, the Dutch language achievement of 6-, 7-, and 8-year-old bilingual children with SLI was compared with that of typically developing monolingual Dutch children, typically developing bilingual children, and monolingual Dutch children with SLI. Assuming that speaking a language in varying environments involves distinct subskills that can be acquired in differential patterns, the achievement of phonological, lexical, morphosyntactic and textual abilities were assessed separately. For each of these abilities, it was determined to what extent the conditions of restricted input (first vs. second language) and language deficit (typically developing vs. SLI) cause stagnation or a delay in language acquisition. Bilingual children with SLI perform at a lower level than the other groups in almost all aspects of achievement in Dutch. For language tasks related to the mental lexicon and grammar, an additional disadvantage was evidenced as a result of the combination of learning Dutch as second language and having SLI.

Copyright © 2011 Elsevier Ltd. All rights reserved.
PMID: 21550769 [PubMed - as supplied by publisher]
Assessment of second language proficiency in bilingual children with specific language impairment: a clinical perspective. - PubMed - NCBI

特異的言語障害をともなうバイリンガル小児の第二言語熟練度の評価: 臨床的展望
この研究の目的は、L2のインプット制限の状況の程度や、SLIの持つ言語獲得における加算的影響を検討することにある。それ故、6,7,8歳児のSLIバイリンガル小児におけるオランダ語の達成度を、典型的発達のモノリンガルオランダ人小児、典型的発達のバイリンガル小児、そしてSLIモノリンガルオランダ人小児と比較した。様々な環境で言語を話すことは、異なるパターンで獲得され得る別々のサブスキルに関与していると仮定し、音韻論的、語彙的、形態統語論的、そして逐語的能力の達成度を別々に評価した。これらの能力のそれぞれについて、インプット(第一対第二言語)の制限、そして言語欠陥(典型的発達対SLI)が起こす、言語獲得の停滞や遅延の状況の程度を特定した。オランダ語の達成度のほとんどすべての局面において、SLIバイリンガル小児の遂行レベルは、他のグループよりも低かった。第二言語としてのオランダ語学習とSLIであることの組み合わせの結果として、心理的語彙や文法に関連した言語課題については、さらなる不利が証明された。