(Windsor, et al. 2010) バイリンガルSLIと非単語反復

非単語反復の成績は一般の言語障害の診断には有効である。しかしバイリンガルSLIの判定に関しては、あまり有効ではないという研究。バイリンガルSLIの早期診断法の確立が望まれているが、まだ有効な手段は見つかっていない。

Am J Speech Lang Pathol. 2010 Nov;19(4):298-310. Epub 2010 Jul 2.

Cross-language nonword repetition by bilingual and monolingual children.

Windsor J, Kohnert K, Lobitz KF, Pham GT.
University of Minnesota, Minneapolis, USA. windsor@umn.edu

Abstract
PURPOSE:
Identifying children with primary or specific language impairment (LI) in languages other than English continues to present a diagnostic challenge. This study examined the utility of English and Spanish nonword repetition (NWR) to identify children known to have LI.
METHOD:
Participants were 4 groups of school-age children (N = 187). There were 2 typically developing groups: proficient Spanish-English sequential bilinguals and monolingual English speakers. There were 2 groups of children with LI, one Spanish-English and the other monolingual English speakers. Children participated in both English and Spanish NWR.
RESULTS:
Children's NWR performance was significantly correlated across languages. In English NWR, the 2 groups with LI had lower accuracy at the longest syllable length than the 2 typically developing groups. In Spanish NWR, monolingual children with LI had lower repetition accuracy than bilingual children with LI and typical monolingual children, with all 3 groups outperformed by the typical bilingual group. Likelihood ratios indicated adequate diagnostic power only for English NWR in ruling out the typical bilingual children as showing LI.
CONCLUSION:
The results demonstrate that NWR performance relies on the dual influences of LI and native language experience. However, it remains possible that NWR is useful in a composite marker for LI.
PMID: 20601622 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Cross-language nonword repetition by bilingual and monolingual children. - PubMed - NCBI

バイリンガル及びモノリンガル小児における言語横断的非単語反復
目的;
英語以外の言語の原発性・特異性言語障害を伴う小児を特定することは、診断への挑戦であり続けている。本研究は、英語とスペイン語の非単語反復の言語障害同定への有用性を検討する。
方法;
被験者は、就学年齢の小児4群である(n=187)。二つの典型的発達群:上達したスペイン語・英語の逐時バイリンガルとモノリンガル英語話者。言語障害を伴う小児の2群:ひとつはスペイン語・英語で、もう一方は英語単言語話者。小児は英語とスペイン語の非単語反復に参加した。
結果:
小児の非単語反復能力は、言語間で有意に相関した。英語の非単語反復においては、典型的発達の2群よりもLIを伴う2群で最も長い音節での正確さが低かった。スペイン語の非単語反復においては、LIを伴うモノリンガル小児がLIを伴うバイリンガル小児や典型的モノリンガル小児よりも反復の正確さが低かった。それら3群よりも典型的バイリンガル群のほうが成績が良かった。英語の非単語反復においてLIを示す典型的バイリンガル小児を除外する場合にのみ、尤度比は妥当な診断力を示した。
結論:
結果は、非単語反復の性能が、LIと母語能力の二つの影響力によっていることを示している。しかしながら、非単語反復がLIに対する複合マーカーとして有用である可能性は残っている。