(Crutchley, Botting & Conti-Ramsden 1997) バイリンガルと非特異性言語障害

バイリンガルのSLIとモノリンガルのSLIは、言語プロフィール等の点で互いにまったく異なる特徴を持った集団だとする研究。

Eur J Disord Commun. 1997;32(2):267-76.

Bilingualism and specific language impairment in children attending language units.

Crutchley A, Botting N, Conti-Ramsden G.
Centre for Educational Needs, School of Education, University of Manchester, UK.
Abstract
Bilingual children were found to form a distinct subgroup within a large cohort of children with specific language-impairment (SLI) attending language units across England. They differed from the cohort as a whole, and from a language-matched monolingual 'control' group, on measures including language profile on entry to the unit, performance on standardised tests, emotional-behavioural state and probable future educational placement. This paper sets out the nature of these differences in more detail, and suggests some possible explanations for them.
PMID: 9279422 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Bilingualism and specific language impairment in children attending language units. - PubMed - NCBI

language unitに所属する小児におけるバイリンガルと特異性言語障害
バイリンガルの小児は、英国中のlanguage unitに所属する特異性言語障害を伴う小児の大規模なコホートの中で、明瞭なサブグループを作ることが認められた。彼らは全体としてのコホートとは異なり、言語をマッチさせたモノリンガルの対照集団とは、unit参加時の言語プロフィール、標準化試験の成績、感情・行動状態、そして将来の教育の位置づけの点で異なる。本稿は、これらの差異の本質のより細部を明らかにし、それらに対していくつかの可能な解釈を提示する。

language unit というのは、このような施設を指すのか? 言語専門学校のようなものか?