(Cleave, et al. 2010) SLIバイリンガルの談話能力

談話能力の評価は、SLIバイリンガルの診断に有効な可能性がある。しかしこの研究で比較しているのは「モノリンガルSLI」と「バイリンガルSLI」であり、「正常バイリンガル」と「バイリンガルSLI」の鑑別に有効かどうかはこの結果からはわからない。

J Commun Disord. 2010 Nov-Dec;43(6):511-22. Epub 2010 May 26.

Narrative abilities in monolingual and dual language learning children with specific language impairment.

Cleave PL, Girolametto LE, Chen X, Johnson CJ.
Dalhousie University, Human Communication Disorders, 5599 Fenwick Street, Halifax, NS, Canada. pcleave@dal.ca

Abstract
PURPOSE: The aim of this study was to compare narrative abilities in children with specific language impairment (SLI) who are monolingual and those who are dual language learners.
METHOD: The participants were 26 children with SLI, 14 monolingual English speakers and 12 dual language learners. The dual language learners were English dominant and spoke a variety of other languages in the home. The two SLI groups were compared using standardized tests and measures from two narrative samples.
RESULTS: Compared to the monolingual children, the dual language learners achieved lower scores on standardized tests of morphosyntax but not on measures of language form derived from the narrative samples. Both groups achieved below average scores on productivity, narrative structure, literate language, and language form measures from the narrative samples.
CONCLUSION: The data suggest that narrative samples can be a sensitive way to assess the language skills of dual language learners with specific language impairment. Furthermore, the findings are consistent with the position that English standardized tests may be a biased assessment measure when used with dual language learners, particularly for the assessment of expressive morphosyntactic skills.
LEARNING OUTCOMES: Readers will be able to (1) describe the narrative abilities of typically developing dual language learners; (2) describe similarities between the narrative abilities of children with SLI who are monolingual and dual language learners; (3) identify ways to analyses narratives at a variety of levels.
Narrative abilities in monolingual and dual language learning children with specific language impairment. - PubMed - NCBI

特異性言語障害を伴う、モノリンガルと二言語学習児童における談話能力
目的: 本研究の目的は、特異性言語障害を伴う小児の談話能力をモノリンガルと二言語学習者間で比較することにある。
方法: 参加者はSLIを有する26名の小児。14名の英語単言語話者と12名の二言語学習者。二言語学習者は英語優勢で、家庭ではほかのさまざまな言語を話す。二つのSLI群を標準化試験と二つの物語サンプルからの測定を用いて比較した。
結果:単言語小児と比較して、二言語話者は形態統語論の標準化試験にてより低い得点を達成したが、物語サンプルから作られた言語測定ではそうでなかった。生産性、物語構造、読み書き言語、物語サンプルからの言語形式測定では、両群で平均スコアに達成しなかった。
考察:物語サンプルはSLIを伴う二言語学習者の言語スキル評価の鋭敏な方法となりうることを、データは示している。さらにこの知見は、英語標準化試験が二言語学習者においてはとりわけ表現的形態的統語的なスキルの評価に対してバイアスを伴った評価方法かもしれないという立場と一致している。
学習成果:読者は、①2言語学習者の典型的な成長における物語能力を表現することができる。②単言語話者と2言語学習者間のSLIを伴う小児の物語能力の類似点を表現することができる。③さまざまなレベルに応じて物語分析の方法を特定することができる。