(Kohnert 2010) SLIバイリンガル児の特徴

バイリンガルには特発性言語障害が生じやすい。しかし、早期の診断方法は確立されていない。本稿ではSLIバイリンガル発症時の特徴をレビューし、早期診断の可能性に関して論じている。ただし、現時点ではSLIバイリンガルと「一時的セミリンガル」とを小児期のうちに明確に区別する有効な手段は存在しない。

J Commun Disord. 2010 Nov-Dec;43(6):456-73. Epub 2010 Mar 7.

Bilingual children with primary language impairment: issues, evidence and implications for clinical actions.

Kohnert K.
Speech-Language-Hearing Sciences, University of Minnesota, 115 Shevlin Hall, 164 Pillsbury Dr S.E., Minneapolis, MN 55455, USA. kohne005@umn.edu

Abstract
A clear understanding of how to best provide clinical serves to bilingual children with suspected or confirmed primary language impairment (PLI) is predicated on understanding typical development in dual-language learners as well as the PLI profile. This article reviews general characteristics of children learning two languages, including three that challenge the diagnosis and treatment of PLI; uneven distribution of abilities in the child's two languages, cross-linguistic associations within bilingual learners, and individual variation in response to similar social circumstances. The diagnostic category of PLI (also referred to in the literature as specific language impairment or SLI) is described with attention to how language impairment, in the face of otherwise typical development, manifests in children learning two languages. Empirical evidence related to differential diagnosis of PLI in bilingual children is then reviewed and issues related to the generalization of treatment gains in dual-language learners with PLI are introduced. LEARNING OUTCOMES: As a result of this activity, the careful reader will be able to (1) describe general characteristics of typically developing dual-language learners, (2) explain how primary language impairment (PLI) manifests in bilingual children, and (3) identify key clinical issues and approaches to assessment and treatment on bilingual PLI.
Copyright © 2010 Elsevier Inc. All rights reserved.
PMID: 20371080 [PubMed - indexed for MEDLINE] PMCID: PMC2900386 [Available on 2011/11/1]

Bilingual children with primary language impairment: issues, evidence and implications for clinical actions. - PubMed - NCBI

一次性言語障害バイリンガル小児:臨床活動における問題点、根拠、意味付け
一次性言語障害が疑われた、あるいは確認されたバイリンガル小児に対して、最高の臨床サービスを提供する方法の明確な理解は、2言語学習者の典型的な発達やPLIの特性を理解することによってもたらされる。本稿では、2言語学習小児の一般的な特徴をレビューする。それにはPLIの診断と治療への挑戦、そのような小児における2言語の能力の偏った分布、バイリンガル学習者における言語間にまたがる関連性、そして一定の社会環境への反応における個体間の差異が含まれる。PLI(文献上はSLIとも呼ばれる)の診断カテゴリーは、言語障害(他の点では正常に発達しているにもかかわらず)が2言語学習小児にどうやって現れるのかに対する注意とともに記述されている。バイリンガル小児のPLIの鑑別診断に関連した経験による根拠は、さらにレビューされる。そしてPLIを伴う2言語学習者に得られた治療の一般化に関連した問題点を提示する。
学習成果:本活動の結果として、慎重な読者は以下のことが可能となる。①典型的に発達している2言語学習者の一般的な特徴を述べる、②一次性言語障害バイリンガル小児にどのように現れるのかを説明する、③キーとなる臨床的課題を同定し、バイリンガルPLIの評価と治療に取り組む。