(Radhakrishna 2010) 自閉症児へのヨガ

自閉症に対するヨガの効果はよくわかっていない。この研究では様々な有益性が認められているが、対象が6例のみであり、評価方法も客観的とは言えず、あまり参考にはならないかもしれない。しかしこのような試みは、もっとおこなわれても良いと思う。

Int J Yoga. 2010 Jan;3(1):26-30.

Application of integrated yoga therapy to increase imitation skills in children with autism spectrum disorder.

Radhakrishna S.
Sri. Ganapathi Sachchidananda (SGS) Vagdevi Centre for the Rehabilitation of Communication Impaired, Bangalore, Karnataka, India.
Abstract
BACKGROUND/AIM:
Children with autism exhibit significant deficits in imitation skills, which impede the acquisition of more complex behavior and socialization. Imitation is often targeted early in intervention plans and continues to be addressed throughout the child's treatment. The use of integrated approach to yoga therapy (IAYT) as a complementary therapy for children diagnosed with autism spectrum disorder (ASD) is rarely reported and little is known on the effectiveness of such therapies. This study investigated IAYT as a treatment method with children with ASD to increase imitative skills.
MATERIALS AND METHODS:
Parents and six children with ASD participated in a 10-month program of 5-weekly sessions and regular practice at home. Pre, mid and post treatment assessments included observers and parent ratings of children's imitation skills in tasks related to imitation skills such as gross motor actions, vocalization, complex imitation, oral facial movements and imitating breathing exercises.
RESULTS:
Improvement in children's imitation skills especially pointing to body, postural and oral facial movements. Parents reported change in the play pattern of these children with toys, peers and objects at home.
CONCLUSIONS:
This study indicates that IAYT may offer benefits as an effective tool to increase imitation, cognitive skills and social-communicative behaviors in children with ASD. In addition, children exhibited increased skills in eye contact, sitting tolerance, non-verbal communication and receptive skills to verbal commands related to spatial relationship.
Application of integrated yoga therapy to increase imitation skills in children with autism spectrum disorder. - PubMed - NCBI
Application of integrated yoga therapy to increase imitation skills in children with autism spectrum disorder

自閉症児に対するヨガ
背景/目的:
自閉症児は、模倣スキルにおいて有意な欠陥を示す。それは、より複雑な行動や社会性の獲得を妨害する。模倣は、しばしば介入を早期に計画し、小児の治療期間を持続するためのターゲットとされる。自閉症スペクトラム障害(ASD)と診断された小児への補完医療としての「ヨガ治療への統合的アプローチ(IAYT)」の使用は、ほとんど報告されておらず、その効果もよくわかっていない。この研究は、ASD小児への治療法としてのIAYTの模倣スキルの増加を調査する。
方法:
両親と6例のASD小児が、5週間のセッションと家庭での定期的実行からなる10ヶ月間のプログラムに参加した。全体的運動行為、発声、複合模倣、口腔顔面運動、そして呼吸運動の模倣といった、模倣スキルに関連した課題に対しての観察者や両親による小児の模倣スキルの評点で、治療前・中・後の評価をおこなった。
結果:
小児の模倣スキルの向上は、特に身体、姿勢、そして口腔顔面運動で認められた。両親の報告では、玩具や友人や家にあるオブジェクトでの小児の遊びのパターンが変化した。
結論:
IAYTは、ASD小児の模倣・認知のスキルや社会的コミュニケーション行動を増強するための効果的なツールとして、有益である可能性がある。加えて、小児はアイコンタクトのスキル、座位への耐性、非言語的コミュニケーションや空間関係に関連した言語指示への受容性スキルの向上を示した。