(Dollaghan & Horner 2010) バイリンガルの言語評価

バイリンガルの言語能力の評価は、非常に重要である。特に症状としての言語能力の低下が、本当の言語障害によるものなのか、あるいはバイリンガル学習中の一時的症状なのか、はっきりと鑑別する方法論が今のところ存在しない。バイリンガルに合併する特発性言語障害の治療には早期介入が最も効果的であるが、早期診断法が確立していないために、手遅れになるケースが多い。結果として、バイリンガル学習は言語障害者や知的能力の低下者を大量生産している状況にある。一刻も早く、早期診断法の確立が望まれる。

http://jslhr.asha.org/icons/home/cover_home.jpgJ Speech Lang Hear Res. 2010 Nov 24. [Epub ahead of print]

Bilingual Language Assessment: A Meta-analysis of Diagnostic Accuracy.

Dollaghan CA, Horner EA.
University of Texas at Dallas.

Abstract
PURPOSE:
To describe quality indicators for appraising studies of diagnostic accuracy and to report a meta-analysis of measures for diagnosing language impairment (LI) in bilingual Spanish-English US children.
METHOD:
We searched electronically and by hand to locate peer-reviewed English-language publications meeting inclusion criteria; we rated quality features, calculated accuracy metrics and confidence intervals and generated forest plots.
RESULTS:
Of 771 citations (86 unique) located initially, accuracy metrics could be calculated for 17 index measures studied in a total of 100 children with LI and 109 with typical language. Most studies lacked clear descriptions of reference standards, procedures, and controls for subjective bias, making it difficult to rate specific quality features with confidence. Positive likelihood ratios (LR+) for most measures were at least diagnostically suggestive (pooled LR+ = 4.12; 95% CI 2.94, 5.78). Negative likelihood ratios (LR-) were also generally suggestive but heterogeneity precluded averaging. For every measure, confidence intervals for LR+ and LR- included diagnostically uninformative values.
CONCLUSIONS:
The available evidence does not support strong claims concerning the diagnostic accuracy of these measures, but a number appear promising. Several steps are suggested for strengthening future investigations of diagnostic accuracy.
PMID: 21106696 [PubMed - as supplied by publisher]
Bilingual language assessment: a meta-analysis of diagnostic accuracy. - PubMed - NCBI

バイリンガル言語評価: 診断の正確性のメタアナリシス
目的:
診断精度の評価研究の良質な指標について記述すること。米国のスペイン語英語バイリンガル小児の、言語障害(LI)診断尺度のメタアナリシスを報告すること。
方法:
選択基準に一致する英語論文のピアレビューを見つけるため、電子工学的あるいは手作業の検索をおこなった。質的特徴、計算された正確性の測定基準と信頼区間、そして作成されたフォレストプロットにより評価した。
結果:
771件の引用(86件がユニーク)をまず特定した。総計100例のLIと109例の典型的言語をともなう小児の研究で,17の指標尺度にて正確性の測定基準が計算可能であった。多くの研究では,参照基準,手順,そして主観的バイアスのコントロールの明確な記述が欠けていた.そのため,特異的な質的特徴の信頼に足る評価は困難であった。多くの尺度で正の尤度比(LR+)が、少なくとも診断上は示唆された。負の尤度比も一般的に示唆されたが、不均一に排除された平均値であった。全ての尺度でLR+とLR-の信頼区間には、診断上の情報価値のない値が含まれていた。
結論:
入手可能なエビデンスは、これらの尺度の診断の正確性に関しての主張を強力にはサポートしないが、いくつかは有望である。診断精度を強化する将来の検討のために、いくつかの段階が示唆された。