(Lerner, Mikami & Levine 2011) 自閉症と演劇療法

自閉症に対する演劇療法に関しては、有効性を主張する研究がいくつか存在する。しかし研究デザインが不十分なものも多く、この研究も例数や効果の評価法の点で満足すべきものとはいえない。もっとも「パイロットスタディ」という位置づけなので、ぜひ今後の展開に期待したいところだ。

http://aut.sagepub.com/local/img/home-cover.gifAutism. 2011 Jan;15(1):21-42. Epub 2010 Oct 5.

Socio-dramatic affective-relational intervention for adolescents with asperger syndrome & high functioning autism: pilot study.

Lerner MD, Mikami AY, Levine K.
Department of Psychology, University of Virginia, 102 Gilmer Hall, P.O. Box 400400, Charlottesville, VA 22904–4400, USA. mdl6e@virginia.edu

Abstract
This study examined the effectiveness of a novel intervention called 'socio-dramatic affective-relational intervention' (SDARI), intended to improve social skills among adolescents with Asperger syndrome and high functioning autism diagnoses. SDARI adapts dramatic training activities to focus on in vivo practice of areas of social skill deficit among this population. SDARI was administered as a six-week summer program in a community human service agency. Nine SDARI participants and eight age- and diagnosis-group matched adolescents not receiving SDARI were compared on child- and parent-report of social functioning at three week intervals beginning six weeks prior to intervention and ending six weeks post-intervention. Hierarchical Linear Modeling (HLM) was used to estimate growth trends between groups to assess treatment outcomes and post-treatment maintenance. Results indicated significant improvement and post-treatment maintenance among SDARI participants on several measures of child social functioning. Implications for practice and research are discussed.

PMID: 20923890 [PubMed - in process]
Socio-dramatic affective-relational intervention for adolescents with asperger syndrome & high functioning autism: pilot study. - PubMed - NCBI

アスペルガー症候群高機能自閉症をともなう青年のための役割演技情動関連介入: パイロット研究
この研究では、「役割演技情動関連介入(SDARI)」と呼ばれる新規の介入の有効性を検討する。これは、アスペルガー症候群高機能自閉症と診断された青年の社会的スキルの向上を目的としている。SDARIでは、この集団における社会性スキル欠損の領域の生体内での治療に焦点を合わせ、演劇トレーニング活動に順応させる。SDARIは、community human service agencyでの、6週間のサマープログラムとして管理された。9例のSDARI参加者と、SDARIを受けない8例の年齢・診断をマッチさせたグループを、3週間間隔で介入6週間前から介入6週間後までの、社会性機能における子供と親の報告で比較した。治療アウトカムの評価と治療後のメンテナンスのために、グループ間の成長トレンドの推定には階層的線形モデル(HLM)を使用した。結果は、小児の社会性機能のさまざまな測定において、SDARI参加者は治療後のメンテナンスで有意な改善を示した。治療と調査の意義を検討した。