(Ross et al. 2011) 自閉症の言語発達

自閉症の言語発達は、正常発達時に比べると遅い。始まりが遅いだけでなく、かなり遅い時期まで発達を続ける。従って自閉症の言語教育は、例え良い結果が認められなくても、根気づよく長期間にわたって続けることが重要である。

http://fens.mdc-berlin.de/img/ejn.pngEur J Neurosci. 2011 May 25. doi: 10.1111/j.1460-9568.2011.07685.x. [Epub ahead of print]

The development of multisensory speech perception continues into the late childhood years.

Ross LA, Molholm S, Blanco D, Gomez-Ramirez M, Saint-Amour D, Foxe JJ.
The Cognitive Neurophysiology Laboratory Children's Evaluation and Rehabilitation Center (CERC) Departments of Pediatrics and Neuroscience Albert Einstein College of Medicine Van Etten Building - Wing 1C 1225 Morris Park Avenue Bronx, New York 10461, USA The Cognitive Neurophysiology Laboratory Nathan S. Kline Institute for Psychiatric Research 140 Old Orangeburg Road Orangeburg, New York 10962, USA Program in Cognitive Neuroscience Departments of Psychology & Biology City College of the City University of New York 138th Street & Convent Avenue, New York, New York 10031, USA Zanvyl Krieger Mind/Brain Institute Johns Hopkins University Baltimore, Maryland Centre de recherche, CHU Sainte-Justine, 3175, Côte-Sainte-Catherine Montréal, Québec, H3T 1C5, Canada Départment de Psychologie Université du Québec à Montréal (UQAM) C.P. 8888 Succursale Centre-ville Montréal, Québec, H3c 3p8, Canada.

Abstract
Observing a speaker's articulations substantially improves the intelligibility of spoken speech, especially under noisy listening conditions. This multisensory integration of speech inputs is crucial to effective communication. Appropriate development of this ability has major implications for children in classroom and social settings, and deficits in it have been linked to a number of neurodevelopmental disorders, especially autism. It is clear from structural imaging studies that there is a prolonged maturational course within regions of the perisylvian cortex that persists into late childhood, and these regions have been firmly established as being crucial to speech and language functions. Given this protracted maturational timeframe, we reasoned that multisensory speech processing might well show a similarly protracted developmental course. Previous work in adults has shown that audiovisual enhancement in word recognition is most apparent within a restricted range of signal-to-noise ratios (SNRs). Here, we investigated when these properties emerge during childhood by testing multisensory speech recognition abilities in typically developing children aged between 5 and 14 years, and comparing them with those of adults. By parametrically varying SNRs, we found that children benefited significantly less from observing visual articulations, displaying considerably less audiovisual enhancement. The findings suggest that improvement in the ability to recognize speech-in-noise and in audiovisual integration during speech perception continues quite late into the childhood years. The implication is that a considerable amount of multisensory learning remains to be achieved during the later schooling years, and that explicit efforts to accommodate this learning may well be warranted.

European Journal of Neuroscience © 2011 Federation of European Neuroscience Societies and Blackwell Publishing Ltd. No claim to original US government works.
PMID: 21615556 [PubMed - as supplied by publisher]
The development of multisensory speech perception continues into the late childhood years. - PubMed - NCBI

多感覚的な言語知覚の発達は後期小児期まで続く
特に雑音の聞こえる状況下では、語り手の発語を観察することは話された言葉の理解を大きく改善する。このような言葉のインプットの多感覚的な統合は,コミュニケーションの効率化に極めて重要である.この能力の適切な発達は、教室や公共の場での小児にとって大きな意味を持っている。不足することは,多くの神経発達障害,特に自閉症に関係している.構造学的な画像診断により、傍シルビアン裂の皮質領域に後期小児期まで持続する成熟過程の遅延があることが明らかになっている.この領域は、発話や言語機能に極めて重要であることが確証されている.このような成熟期間の遅延により,多感覚的な発語プロセスに同様な発達過程の遅延が認められると理由づけた。成人における従来の研究では,単語認識における視聴覚の向上は、限定されたSN比の範囲内で最も明らかであった。ここで、5歳から14歳の典型的発達の小児に多感覚発語認識能力のテストをおこない、成人での結果と比較し、小児期の間にこれらの特徴がいつ出現するのかを検討した。パラメータにより変動するSN比により,視覚的発語の観察から受ける小児の有益さは有意に低く、視聴覚の改善が相当に低く示されることを認めた。この所見は、ノイズ中の発語を認識する能力や、言語認知における視聴覚の統合の改善は、後期小児期までかなり持続することを示唆している。それは、学校の高学年にて達成しなければならない、かなりの量の多感覚的学習が残っており、その学習に適応するための明らかな努力が正当化されるはずだということを意味している。