(Hoff, et al. 2011) 早期バイリンガル発達

バイリンガルの言語発達は、各言語の「インプット」により、ある程度規定されてしまう。言語の学習環境が、バランスバイリンガルを目指すためには非常に重要なポイントとなるのだ。
つまり、カナダのエマルジョン方式のように、各言語のインプットを最適化するような工夫がなければ、バイリンガルとしての言語学習はうまくいかない。バイリンガル学習にとっては、第一言語維持への配慮のない米国のESLなどはもってのほかということになろう。

http://journals.cambridge.org/cover_images/JCL/JCL.jpgJ Child Lang. 2011 Mar 22:1-27. [Epub ahead of print]

Dual language exposure and early bilingual development.

Hoff E, Core C, Place S, Rumiche R, Se�or M, Parra M.
Florida Atlantic University.

ABSTRACT
The extant literature includes conflicting assertions regarding the influence of bilingualism on the rate of language development. The present study compared the language development of equivalently high-SES samples of bilingually and monolingually developing children from 1 ; 10 to 2 ; 6. The monolingually developing children were significantly more advanced than the bilingually developing children on measures of both vocabulary and grammar in single language comparisons, but they were comparable on a measure of total vocabulary. Within the bilingually developing sample, all measures of vocabulary and grammar were related to the relative amount of input in that language. Implications for theories of language acquisition and for understanding bilingual development are discussed.

PMID: 21418730 [PubMed - as supplied by publisher]
Dual language exposure and early bilingual development. - PubMed - NCBI

二言語への曝露と早期バイリンガル発達
現存の文献には、言語発達度におけるバイリンガルの影響に関して、矛盾した断定が含まれている。この研究では、1:10から2:6の、SESの高さが同程度の、バイリンガルとモノリンガル発達小児のサンプルの言語発達を比較した。モノリンガル発達小児はバイリンガル発達小児よりも、単言語の比較では語彙及び文法の尺度にて有意に進歩していた。しかし、トータルの語彙の尺度では匹敵していた。バイリンガル発達サンプルにおいては、すべての語彙や文法尺度は、その言語の相対的インプット量に関連していた。言語獲得の理論やバイリンガルの発達への理解に対する意味を検討した。