(Kohnert, Windsor & Ebert 2009) 第2言語学習と特異性言語障害

第2言語学習により特異性言語障害の発症リスクが高まる。その発症の予測は重要な課題だが、今のところ有効な方法はない。これは言語発達のパターンから特異性言語障害発症の予測を試みる目的で行われたレビュー。具体的な結論は、抄録からは不明。

Brain Lang. 2009 May-Jun;109(2-3):101-11. Epub 2008 Mar 4.

Primary or "specific" language impairment and children learning a second language.

Kohnert K, Windsor J, Ebert KD.
Department of Speech-Language-Hearing Sciences, 115 Shevlin Hall, 164 Pillsbury Dr. S.E., University of Minnesota, Minneapolis, MN 55455, USA. kohne005@umn.edu

Abstract
We review empirical findings from children with primary or "specific" language impairment (PLI) and children who learn a single language from birth (L1) and a second language (L2) beginning in childhood. The PLI profile is presented in terms of both language and nonlinguistic features. The discussion of L2 learners emphasizes variable patterns of growth and skill distribution in L1 and L2 which complicate the identification of PLI in linguistically diverse learners. We then introduce our research program, designed to map out common ground and potential fault lines between typically developing children learning one or two languages, as compared to children with PLI.
PMID: 18313136 [PubMed - indexed for MEDLINE] PMCID: PMC2709989

Primary or "specific" language impairment and children learning a second language. - PubMed - NCBI
PDF

原発性、あるいは特異性言語障害と小児の第2言語学
原発性、あるいは特異性言語障害(PLI)を伴う小児や、生下時から第1言語を、小児期から第2言語を学んだ小児からの、経験的な知見を概説する。PLIのプロファイルを、言語と非言語的特徴の面から示す。第2言語学習者の検討では、第1言語と第2言語の発達の変動パターンとスキルの分布が重要視されるが、それは言語学的に異なる学習者のPLIの同定を複雑にする。そこで、共通点や潜在的な誤りを除外して、1あるいは2言語を学習する典型的に成長する小児とPLIを伴う小児を比較して区別するようデザインされた研究プログラムを導入する。