(Pearson, Fernández & Oller 2006) バイリンガルの語彙発達

少なくとも生後30ヶ月までは、バイリンガルとモノリンガルの語彙の発達に明らかな差は認められなかったという結果。しかし3歳未満のみ調べて、語彙の発達に差異がないと言われても・・・

Language Learning
Volume 43, Issue 1, pages 93–120, March 1993

Lexical Development in Bilingual Infants and Toddlers: Comparison to Monolingual Norms

Barbara Zurer Pearson, Sylvia C. Fernández, D. Kimbrough Oller
Article first published online: 27 OCT 2006
DOI: 10.1111/j.1467-1770.1993.tb00174.x

Abstract
This study compares lexical development in a sample of 25 simultaneous bilingual and 35 monolingual children for whom semilongitudinal data were collected between the ages of 8 and 30 months. A standardized parent report form, the MacArthur Communicative Development Inventory (1989), was used to assess the children's receptive and productive vocabulary in English and/or Spanish. A methodology was devised to assess the degree of overlap between the bilingual children's lexical knowledge in one language and their knowledge in the other. Using the measures presented here, there was no statistical basis for concluding that the bilingual children were slower to develop early vocabulary than was the monolingual comparison group. The wide range of vocabulary sizes observed at these ages in normally developing children (Fenson et al., 1991) was observed in these bilingual children as well. The close correspondence of the pattern of the bilinguals' growth in two languages at once to monolinguals' growth in one suggests that norms for lexical development in bilinguals should be made with reference to the children's performance in two languages together.

バイリンガル幼児・小児の語彙の発達:モノリンガル基準との比較
本研究は、25例の同時バイリンガルと35例のモノリンガル小児の語彙の発達を比較する。生後8〜30月齢間の中長期的なデータを収集した。標準化した親の報告様式である、マッカーサーコミュニケーション発達調査票 (1989) を小児の英語・スペイン語の受容・生産語彙の評価に使用した。バイリンガル小児の、一方と他方の言語の語彙知識の共通度の評価のための方法論を考案した。ここに示す測定法を使用した。バイリンガル小児は早期の語彙の発達がモノリンガル比較群より遅いと結論づける統計学的な理由はなかった。これらの年代の正常発達小児では、語彙のサイズは広い範囲にあることが確かめられた(Fenson et al., 1991)。それはバイリンガル小児でも同様に認められた。バイリンガルの2言語における同時の成長と、モノリンガルの1言語の成長のパターンのとじた類似は、バイリンガルの語彙発達の基準が、2言語共通の小児のパフォーマンスの基準から成っていることを示している。