(Girbau & Schwartz 2008) バイリンガルのワーキングメモリ

SLIとTLDの小児の母親間で、ワーキングメモリのパフォーマンスに差が出るのは興味深い。言語的な環境因子と遺伝因子のどちらのインパクトが強いのだろうか?

J Commun Disord. 2008 Mar-Apr;41(2):124-45. Epub 2007 Jul 22.

Phonological working memory in Spanish-English bilingual children with and without specific language impairment.

Girbau D, Schwartz RG.
Department of Basic, Clinical & Biological Psychology, University Jaume I, Campus Riu Sec, 12071 Castelló, Spain. girbau@psb.uji.es

Abstract
We examined the performance of sequential bilingual children with and without Specific Language Impairment (SLI), who had Spanish as an L1 and English as their L2, on an auditory non-word repetition task using Spanish phonotactic patterns. We also analyzed the accuracy with which this task distinguished these children (according to children's and mothers' performance). Eleven Hispanic children with SLI (M=8;10), 11 age-matched children with Typical Language Development (TLD, M=9;1), and 12 mothers, participated. They were living in New York City. The participants' repetition of 20 non-words (four at each of five syllable lengths) was scored for item and segmental accuracy, and error type. We examined the relations among children's non-word repetition performance, language scores, and, for a subset of the children, their mothers' non-word repetition performance. The percentage of correct non-words was significantly lower in children with SLI than in children with TLD. A length effect was found in 3-4-5 syllable non-words. Consonant substitutions and consonant omissions were significantly higher in children with SLI than with TLD. Both groups showed a similar relative pattern of more consonant than vowel errors. The children's non-word repetition performance correlated strongly with three of the four Spanish ITPA subtests we administered. The mothers of children with SLI performed more poorly than the mothers of the children with TLD, for the 20 non-words and the subset of 3-4-5 syllable non-words. Non-word repetition performance is an accurate identifier of language status in these groups (likelihood ratios are reported). The potential clinical application of this task in identifying SLI in bilingual Spanish-speaking children (on the basis of children's and mothers' performance) is discussed. LEARNING OUTCOMES: In the future, with a set of norms, this task could be used as a screening test to help detecting children with SLI or at risk for SLI.
PMID: 17765916 [PubMed - indexed for MEDLINE] PMCID: PMC2267769

Phonological working memory in Spanish-English bilingual children with and without specific language impairment. - PubMed - NCBI
PDF

特異性言語障害を有する/有さないスペイン語・英語バイリンガル小児における音韻学的ワーキングメモリ
特異性言語障害(SLI)を伴う/伴わない経時的バイリンガル小児(第1言語としてスペイン語を、第2言語として英語を有した)のパフォーマンスを、スペイン語の音韻パターンを使う聴覚的な非言語反復作業で検討した。また、この作業がこれらの小児を識別する正確さを、小児や母親のパフォーマンスにより分析した。SLIを伴う11例のヒスパニックの小児と、11例の年齢をマッチさせた典型的な言語発達の小児(TLD)と12例の母親が参加した。参加者は、ニューヨーク市に在住していた。参加者の20の非言語反復(5音節長ごとに4)が特徴や文節の正確さ、誤りのタイプによりスコア化された。小児の非言語反復能力、言語スコア、小児の一部では母親の非言語反復能力の関係を検討した。正しい非言語のパーセンテージは、TLD小児よりもSLI小児で有意に低かった。3-4-5音節の非言語で、length effectが認められた。子音の代用と子音の脱落は、SLI小児のほうがTLD小児よりも有意に高かった。子音のほうが母音よりもエラーが多いという相対的パターンが、両群で同様に認められた。小児の非言語反復能力は、我々が運営する4例のスペイン語ITPAのうち3件で強く相関した。SLI小児の母親は、TLD小児の母親よりも、20非言語と3-4-5音節非言語のサブセットでパフォーマンスが低かった。非言語反復能力は、これらの群の言語状態を正確に識別する(尤度比を報告する)。バイリンガルスペイン語話者小児のSLI同定におけるこのタスクの臨床応用の可能性を、小児と母親のパフォーマンスを基準として検討した。結果:将来において、標準のセットと共に、SLI小児やSLIリスク小児の発見を助けるスクリーニングテストとしてこのタスクは使われるかもしれない。